
21-05-2020 

Telesguard dils 2 e 3 d’avrel 2020 concernent « Return dal selvicultur dispensà » e « 

Return dal selvicultur dispensà sveglia dumondas » sco era la reportaschas dils medems 

datums davart il medem tema. 

Rapport dal post da mediaziun 

Preziau signur XX 

Cun scriver dils 8 d'avrel 2020 haveis Vus inoltrau ina «opposiziun da program» resp. ina 

reclamaziun encunter 

• l'emissiun Telesguard dals 2 d’avrel 2020 e dals 3 d’avrel 2020 concernent «Return 

dal selvicultur dispensà» e «Return dal selvicultur dispensà sveglia dumondas» sco 

era 

• las reportaschas dils medems datums davart il medem tema. 

Cun scriver dils 19 d'avrel 2020 hai jeu confirmau a Vus da haver retschiert Vossa 

«opposiziun da program». 

Cun e-mail dils 22 d'avrel 2020 (21:48) haiel jeu supplicau signur Flavio Bundi, 

schefredactur RTR, da prender posiziun tier Vossa «opposiziun da program», oravontut tier 

las suandontas otg reproschas: 

• Pagina 4 giusut: "«...] ils schurnalists haun chanaliso l'opiniun dals spectatuors sün la 

vart dals adversaris chi haun violo differentas ledschas, dapü zieva». 

• Pagina 5, cefra 4: «La reportascha chi vain cotres criticheda es ün'influenza d'opiniun 

[...]. Güst quelo haun ils schurnalists da Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha, Selina 

Camichel, Dario Müller e Armon Schlegel violo tres tuot la reportascha». 

• Pagina 6/7, cefra 5: «A vegnan publichedas differentas passedas dal rapport, chi 

sentenzcha il selvicultur e cun que influenza quel rapport considerabelmaing eir 

l'opiniun dal spectatuors. Sper l'influenza da l'opiniun dals spectatuors as tratta quel 

rapport d'üna registraziun da la situaziun momentana cun pretaisas unilaterelas. Sün 

quel rapport preschanto da la Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) ho gieu il 

silvicultur, respectivmaing la rapreschantanta dal silvicultur la pussibilited da piglier 

pusiziun dals fats ed ils imbüttamaints. Eir quista pusiziun nu vain resguardeda dals 

schurnalists Selina Camichel, Dario Müller ed Armon Schlegel, unic per pudair 

influenzer l'opiniun dals spectatuors». 

• Pagina 7: «Impü pretenda'I il schurnalist, cha sun avaunt maun sur SO suotta-

scripziuns tar la petiziun, que chi nu correspuonda cun la vardet. Tar la chanzlia 

cumünela es gnieu do gio la petiziun cun poch sur 40 suottascripziuns». 

• Pagina 7, cefra 6: «[...] Dunque vain fatta la reportascha criticheda preschainta cun 

actas chi violeschan cleramaing l'oblig da discreziun da suprastants, uffiziants e 

collavuratuors actuels ed oriunds, que vela eir per zieva il temp d'uffizi». 

• Pagina 7, cefra 8: «La Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR), la schurnalista 

Anna Caprez provochescha ill'analisa chi'd es gnida transmissa i'I radio ils 03.04.2020 

'Actualited'' propuonind dafatta ün'iniziativa in chosa. Eir co vain repetidamaing 

influenzo l'agir da la gruppaziun cunter la suprastanza cumünela da S-chanf e'I 



silvicultur. Impü metta la schurnalista in dumanda l'abilited dals commembers da la 

suprastanza da decider in chosa». 

• Pagina 10, cefra 9: «Ils schurnalists da Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) 

faun daspö october 2019 üna campagna organiseda e discriminanta cunter il 

silvicultur e sia famiglia. La famiglia exista dal silvicultur, sia partenaria ed üna matta 

da 7 ans chi vo a scoulina. II recurrent po s'imaginer, ch'eir ün u l'oter schurnalist varo 

iffaunts in quel'eted, e po sgür immaginer, ch'üna simila experienza po ruiner üna 

fatscha riainta d'ün iffaunt chi d'eira cuntaint per tuot la vita». 

• Pagina 10, giusut: «La Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) ho violo cunti-

nuedamaing la ledscha federela da radio e televisiun artichel 4, es ieu inavaunt cun 

sistem per desdrür cuntinuedamaing üna famiglia giuvna chi abita a S-chanf. La 

Radiotelevisiun Rumauntscha (RTR) ho violo cun sistem, cha'ls fats e'ls cas nu sun 

gnieus miss no realistics, cha'ls spectatuors vessan pudieu furmer svess ün'oppiniun. 

Dunque, tar la Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) as tratta in quist cas d'ün 

sistem organiso, chi fo fini tschertas persunas chi pejan taxas». 

Cun scriver dils 30 d'avrel 2020 ha Flavio Bundi, schefredactur RTR, priu posiziun. 

Vossa inoltraziun corrispunda allas pretensiuns formalas d'ina relcamaziun el senn d'art. 92 

dalla Lescha federala davart radio e televisiun (LRTV; collecziun sistematica dil dretg federal 

784.40). Perquei sai jeu entrar en caussa. 

A. Argumentaziun da Vossa reclamaziun 

En Vossa reclamaziun dils 8 d'avrel 2020 fageis Vus la reproscha che il Telesguard dals 2 

d’avrel e dals 3 d'avrel sco era las reportaschas dals 2 e dals 3 d'avrel 2020 «violeschan cunter 

la ledscha federala da radio e televisiun (RTVG) scu eir cunter las reglas eticas dal mister da 

schurnalista e schurnalist». 

Vossa argumentaziun: 

«1. Ils 2 avrigl 2020 ho la suprastanza cumünela da S-chanf comunicho in fuorma d'üna 

comunicaziun da pressa/medias il seguaint text: 

Communicaziun a las medias 

S-chanf, il 02.04.2020 

Vischnaunca da S-chanf 

In occasiun da la radunanza cumünela dals 01-04-2020 ho la suprastanza cumünela decis 

unanimamaing d'abolir la dispensaziun dal silvicultur e da cuntinuar la collavuraziun cun el. 

L 'ulteriura collavuraziun cul silvicultur vain güdicheda da nouv in cas d'üna sentenzcha, que 

chi pudess suot circumstanzas chaschuner la desditta immediata. La suprastanza sustgnaro 

eir in avegnir la lavur da las autoriteds d'inquisiziun. Nus scu suprastanza partins dal fat cha 

las examinaziuns da la procura publica düraron duos fin frais ans – üna situaziun 

insupportabla per tuot ils partecipos. Consciaint dal fat cha la suprastanza po in quist 

mumaint be trer decisiuns sbagliedas, ho ella decis d'occuper inavaunt il silvicultur, e que a 

basa da la seguainta argumantaziun. 



Perche es la suprastanza gnida a quista conclusiun?  

Daspö l'infurmaziun cun la suprastanza cumünela veglia e nouva e la cumischiun da gestiun 

dals 11-12-2019 nu vains nus pü cugnuschentscha da fats nouvs. Pel silvicultur vela 

aunch'adüna la presumziun d'innocenza. L'anteriura suprastanza cumünela ho salvo auncha 

duos radunanzas zieva l'infurmaziun manzuneda e nun ho decis la desditta dal silvicultur. 

La suprastanza cumünela nouva ho surdo ils 9 schner tuot la documentaziun a la procura 

publica, cun la prontezza da cooperer e da metter a disposiziun a quistas autoriteds tuot las 

datas e tuot ils documaints. A partir dal mais gün 2020 nun es la vschinauncha da La Punt-

Chamues-ch pü capabla da survaglier las lavuors da la gruppa forestela da S-chanf/Zuoz 

causa cha sieu egen silvicultur es surchargio cun lavur. Ne la vschinauncha da Zuoz ne la 

deponia Bos-chetta Plauna SA nu faun objecziuns cunter l'ulteriur ingaschamaint dal 

silvicultur, suot la medemma premissa scu decis da la suprastanza. Düraunt ils ultims 16 ans 

ho il silvicultur transfurmo la gestiun minimela ad ün'intrapraisa cun fin a 15 impiegos. Nus 

nu vains üngünas cugnuschentschas da reprimandas, criticas u noschas qualificaziuns da 

collavuratur cha'ls patruns da fin uossa vessan express visavi il silvicultur. Gia cha a nos 

savair nun ho gieu lö üngüna sigilleda dals büros al mumaint da la dispensaziun dal 

silvicultur ils 08-10-2019 e gia cha la gestiun es gnida mneda inavaunt da sieus 

collavuratuors chi haun gieu dapertuot access liber, partins nus hoz dal fat cha nun exista pü 

üngün prievel da collusiun. La gestiun forestela e da la resgia es per la vschinauncha üna 

gestiun fich importanta cun bgeras plazzas da lavur interessantas, da las quelas nus stuvains 

e vulains avair chüra. 

lmsüras gia introdüttas per ün'ulteriura collavuraziun cul silvicultur 

Las propostas dal rapport 'Proget Resgia S-chanf' da la FHGR Cuira, chi ho dal rest eir 

express bger lod per la gestiun mneda dal silvicultur, sun per part gia gnidas realisedas u 

vegnan auncha elavuredas. 

Per exaimpel: 

• Sustgnair il silvicultur cun ün secretari. 

• II program d'EED forestel cha'I silvicultur ho gia dalönch innò proponieu es intaunt in 

funcziun. 

• II decuors dal process 'taglier bos-cha – transport illa resgia – elavuraziun – vendita – 

facturaziun – admoniziuns' es gnieu elavuro. 

• II decuors dal process in cas d'inchasch in contant es gnieu drizzo aint confuorm a la 

contabilited. 

• II mneder dal decasteri 'God e resgia' controlla regulermaing las lavuors illa gestiun. 

• II silvicultur es pront da collavurer culs collavuratuors da fin uossa. EI es impustüt eir 

pront da fer ün'ulteriura scolaziun sül champ da la direcziun dal persunel. 

• La gestiun forestela e da la resgia ho temporermaing a disposiziun ün coach per regler 

conflicts traunter ils collavuratuors. 



La suprastanza cumünela sperescha d'avair s-chaffieu cun quistas imsüras las premissas per 

ün'ulteriura lavur plain success da la gestiun forestela e da la resgia da S-chanf. Pel 

mumaint nu vegnan dedas üngünas ulteriuras infurmaziuns a las medias! 

Per la suprastanza cumünela da S-chanf 

II president 

Riet R. Campell' 

2. Intaunt cha las gasettas Suedostschweiz e Engadiner Post/Posta Ladina haun surpiglio ün 

ad ün la comunicaziun cun l'argumantaziun sainza metter in dumanda la decisiun, ho la 

Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) transmiss in gövgia saira ils 02.04.2020 

ill'emischiun Telesguard seguaintamaing la novited: 

'Sco quai che la suprastanza communala da S-chanf scriva en sia communicaziun, saja ella 

vegnida alla conclusiun ch'il selvicultur dispensà duai turnar sco manader da la Resgia e la 

deponia Bos-chetta Plauna. Quai ord plirs motivs. 

Dad ina vart valia anc adina la presumziun d'innocenza per il selvicultur da S-chanf. Ultra 

da quai è la suprastanza communala vegnida a la conclusiun ch'i saja ina situaziun 

insupportabla per tut ils involvids. Surtut en vista a quai, che las examinaziuns dal cas 

pendent pudessan durar anc dus fin trais onns.  

II president eommunal da S-chanf, Riet Campell n 'ha betg vulì prender posiziun en chaussa. 

II motiv saja ch'i sa tractia d'in tema delicat. 

Ina emprima reacziun sin l'agir da la suprastanza communala, datti entant en furma d'ina 

petiziun lantschada ord la populaziun da S-chanf. Quella pretenda dapli transparenza tar 

l'examinaziun interna areguard las parts dal rapport administrativ ch'eran vegnidas 

publitgadas il december 2019. 

Stut da questas novas èn er ils commembers da la cumissiun da gestiun. Er els sajan vegnids 

infurmads al medem mument sco las medias cun la communicaziun uffiziala da la vischnanca 

davart la re-installaziun dal selvicultur. 

Entant è er vegnì activ l'uffizi chantunal da vischnancas ed ha instradà emprimas 

examinaziuns. Quai ha confermà il manader da l'uffizi, Thomas Kollegger, ad RTR. 

L 'atun passà è il selvicultur da S-chanf vegnì dispensà ad interim causa supposiziuns 

d'irregularitads en la gestiun forestala. En il fratemp è en vigur ina inquisiziun penala 

encunter la persuna dal selvicultur, quai ha tenor infurmaziuns da la procura publica'. 

II schurnalists da Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) Selina Camichel, Dario Müller 

ed Armon Schlegel haun miss in funcziun tuot las imsüras, per cha'ls spectatuors nu's paun 

fer svess ün'opiniun, dimena ils schurnalists haun chanaliso l'opiniun dals spectatuors sün la 

vart dals adversaris chi haun violo differentas ledschas, dapü zieva. 



Cumprouva: Comunicaziun da pressa da la suprastanza cumünela dals 02.04.2020 e'ls 

artichels da la Suedostschweiz e da la Posta Ladina dals 03.04., respectivmaing dals 

04.04.2020. 

3. Ill'emischiun Telesguard da venderdi saira ils 03.04.2020 haun ils schurnalists da 

Radiotelevisiun rumauntscha (RTR) cuntrafo cunter las reglas eticas dal mister da 

schurnalistas e schurnalists ed in micha cas violescha quella reportascha cunter l'artichel 4 da 

la ledscha federela da radio e televisiun. 

L'artichel 4 alinea 1 da la ledscha federela da radio e televisiun prescriva il seguaint: 

Art. 4 Mindestanforderungen an den Programminhalt 

1 Alle Sendungen eines Radio- oder Fernsehprogramms müssen die Grundrechte beachten. 

Die Sendungen haben insbesondere die Menschenwürde zu achten, dürfen weder 

diskriminierend sein noch zu Rassenhass beitragen noch die öffentliche Sittlichkeit 

gefährden noch Gewalt verherrlichen oder verharmlosen. 

2 Redaktionelle Sendungen mit Informationsgehalt müssen Tatsachen und Ereignisse 

sachgerecht darstellen, so dass sich das Publikum eine eigene Meinung bilden kann. 

Ansichten und Kommentare müssen als solche erkennbar sein. 

Cumprouva: Artichels da la pagina da Web rtr.ch. 

4. La reportascha chi vain cotres criticheda es ün'influenza d'opiniun. Üna persuna vain 

discrimineda sün ün nivel sten primitiv sainza respetter la dignited umauna. Tenor l'artichel 4 

alinea 1 nun es admiss, da na respetter la dignited umauna e discriminer persunas. Güst quelo 

haun ils schurnalists da Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha, Selina Camichel, Dario Müller 

e Armon Schlegel violo tres tuot la reportascha. A vain preschanto ün rapport intern d'ün 

büro fiduziari chi d'eira gnieu ingascho ed influenzo quella vouta da la suprastanza cumünela 

oriunda, respectivmaing dal president cumünel oriund. A vain preschanto quel rapport intern 

chi fo differents imbüttamaints vers il silvicultur ed otras persunas, pel silvicultur vela cun 

data dals 03.04.2020 aunch'adüna la supposiziun d'innocenza. 

Seguaint protocol da pled per pled our da la reportascha chi ho düro 2 minuts e 35 

secundas[1]: 

Moderatur i'I studio: II cas da S-chanf es adüna darcho sto tema i'ls ultims mais, 

irregualariteds i'I uffizi forestel, il silvicultur dispenso, inquisiziuns e razias. La 

vschinauncha posseda ün document brisant, chi chanalisescha che chi'd es success. Quel 

rapport nun es public, ils abitauns vulessan tantüna vzair quel. Nus vain quel. 

Schurnalist; els cumbattan per lur dret e la vardet, que cun 50 oters chi haun suottascrit üna 

petiziun per avair invista ad ün rapport d'ün büro extern fatta in incumbenza da la 

vschinauncha. Dapö december do que quel, pero la suprastanza nu t'il do our. Duri 

Camichel; nnnnn .... nus vulessans uossa cha'I cussagl do a nus quist dossier, per guarder 

che chi'd es in quist dossier. Perchè la populaziun nu so d'inguotta. Nus gnins bütto a dretta 

ed a schnestra e nu savains aunch'adüna na ünguotta. Werner Engi; eau d'he bod 

l'impreschiun, cha bgera roba vain zuppanto. I nun haun il curaschi da dir la vardet, a vain 

simplamainch aint ün per robas chi n'um pleschan. Schimun Caratsch; nus pajains las 



impostas e vulains eir savair che chi capita cun noss raps. Peter Angelini; qualchün quinta 

ballas, e que füss flot cha's pudess sclarir sü. Duri Camichel; co vain zuppanto robas cha 

nus nu savains. Eau nu savess oter da che? Schumalist; ed in quist rapport sun robas cha 

bgers nu saun. RTR t'il ho, retscherchas minuziusas d'ün büro incumbenzo muossan 

irregulariteds tar la lavur dal silvicultur. Titul; ,,il silvicultur ho retrat divers pajaments 

contants da clients chi nu sun figüros i'I cudesch da cassa " Schurnalist; pünavaunt cun 

vendita da laina sur cunfin vain constato, Titul; per tuot las furniziuns maunchan 

documaints da furniziun ed ils quints uffiziels tar l'administraziun cumünela .. .. Las 

entredgias da quists pajaments n'han betg pudieu vegnir attestats .... Schurnalist; las finan 

zas cumünelas sajan eir pertuochas. Nus crajains, ch'ad es fich probabel che la 

vschinauncha ho subbi dons finanzials causa il cumportament sbaglia dad emploiads 

comunals e da commembers dals uffizis ..... Schurnalist; üna conclusiun centrela dal 

rapport lascha incleger, perche cha 'l documaint nu dess gnir public. Titul; L 'examinaziun 

vegn a la conclusiun – sa chapescha vala vinavant la presumziun d'innocenza – chi na sa 

tracti betg be d'in agir sbaglia tenor il dretg penal dad impiegads communals, ma era da 

commembers d'uffizi. Schurnalist; II cumün nun ha voglü piglier pusiziun in chosa, ma n'eir 

na vuglü dir ch'el vuless fer public il rapport u na. 

Cumprouva: Artichels sün la pagina da web rtr.ch, film da la reportascha. 

5. A vegnan publichedas differentas passedas dal rapport, chi sentenzcha il silvicultur e cun 

que influenza quel rapport considerabelmaing eir l'opiniun dal spectatuors. Sper l'influenza da 

l'opiniun dals spectatuors as tratta quel rapport d'üna registraziun da la situaziun momentana 

cun pretaisas unilaterelas. Sün quel rapport preschanto da la Radiotelevisiun Svizra 

Rumauntscha (RTR) ho gieu il silvicultur, respectivmaing la rapreschantanta dal silvicultur la 

pussibilited da piglier pusiziun dals fats ed ils imbüttamaints. Eir quista pusiziun nu vain 

resguardeda dals schurnalists Selina Camichel, Dario Müller ed Armon Schlegel, unic per 

pudair influenzer l'opiniun dals spectatuors. 

Cumprouva: Artichels da la pagina da Web rtr.ch. 

Impü pretenda'I il schurnalist, cha sun avaunt maun sur 50 suottascripziuns tar la petiziun, 

que chi nu correspuonda cun la vardet. Tar la chanzlia cumünela es gnieu do gio la petiziun 

cun poch sur 40 suottascripziuns. 

6. II rapport chi'd es gnieu i'ls mauns dals schurnalists e ch'id es gnieu preschanto illa 

reportascha numneda survart es be rivo i'ls mauns dals schurnalists da Radiotelivisiun Svizra 

Rumauntscha (RTR), causa ch'üna persuna ho violo cunter l'artichel 34 da la ledscha 

chantunela da cumüns e l'obligaziun da discreziun. Dunque vain fatta la reportascha 

criticheda preschainta cun actas chi violeschan cleramaing l'oblig da discreziun da 

suprastants, uffiziants e collavuratuors actuels ed oriunds, que vela eir per zieva il temp 

d'uffizi. 

Cumprouva: Artichels da la pagina da Web rtr.ch. 

7. lmpü tematiseschan ils schurnalists Selina Camichel, Dario Müller ed Armon Schlegel la 

petiziun e filman dafatta a persunas chi staun in ün ravuogl davaunt üna stalla. La televisiun 

rumauntscha provochescha e rapportescha cun ögls blovs, chi vain fatta üna petiziun düraunt 

il temp da crisa da Corona cun restricziuns massivas. A vain filmo üna gruppaziun dad 

homens chi piglian part ad ün'intervista correspundenta a la televisiun. Quelo tuot zieva cha'I 



Cussagl federel ho decreto ün scumand da ramasser suottascripziuns per iniziativas, 

referendums e petiziuns e cussaglia da ster a chesa e na ster insembel in gruppas. Ün simil 

agir tres ils schurnalists e la Radiotelevisiun Rumauntscha (RTR) vain criticho massivmaing 

in detagl ed es ün möd sten primitiv. 

Cumprouva: Artichels da la pagina da Web rtr.ch, film. 

8. La Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR), la schurnalista Anna Caprez provochescha 

ill'analisa chi'd es gnida transmissa i'I radio[2] ils 03.04.2020 'Actualited' propuonind dafatta 

ün'iniziativa in chosa. Eir co vain repetidamaing influenzo l'agir da la gruppaziun cunter la 

suprastanza cumünela da S-chanf e'I silvicultur. Impü metta la schurnalista in dumanda 

l'abilited dals commembers da la suprastanza da decider in chosa. 

Moderatur; ed uossa giainsa a S-chanf, d'ün per mais procura la vschinauncha in 

Engiadin'Ota adina puspe per lingias grassas, traunter oter pervia dad irregularitads i'I uffizi 

forestal. In october l'an passa ho il silvicultur da S-chanf, es gni dispenso, hir vains reporto 

chi S-chanf vuless puspe impegar il silvicultur dispenso pels 13 avrigl. Ina decisiun chi 

chaschuna dumondas. Anna Caprez, prim, la rinfatschas our dil rapport administrativ quellas 

sun extrem pesantas. Scu argumentescha la suprastanza sis agir? Anna Caprez; scu prüma 

per preziser es da dir cha la veglia suprastanza in uffizi fin la fin da l'an passo ho dispenso il 

silvicultur e la nouva suprastanza in funcziun daspö ils 01. schner ho comunicho her in scrit, 

.............. Moderatur; po la suprastanza insomma decider uschea? Anna Caprez; la 

suprastanza cumünela schi po impiegher il silvicultur in sieu vegl uffizi, que es in sia 

cumpetenza. Ma in ün tschert möd ignoreschani eir cumplettamaing eir las conclusiuns our 

dal rapport dals experts, e que ch'eau mett eir in dumanda es, cha la suprastanza ho fat quelo 

sainza infurmer ouravaunt la cumischiun sindicatoria, la GPK, quella veva dumando aposta al 

cumanzamaint da l'eivna da survgnir infurmaziuns in chosa. La cumischiun es pero gnida 

infurmeda pür her al listess mumaint scu las medias. Alura il fat, cha la suprastanza ho decis 

unanim da reimpiegher il silvicultur svaglia eir sens da dumanda, saviand cha püs 

commembers da la nouva suprastanza sun involvos illas inquisiziuns actuelas in connex cul 

cas S-chanf e vessan pü co fazil gieu da s'abstgnair da lur vusch. Precis quellas dumandas 

voul eir sclarir l'uffizi chantunel da vschinaunchas, scu cha'I mneder ho cunfermo ad RTR, 

hegia l'inspectorat intaunt instrado püs pass per, citat: cumpletter ed survgnir ün purtret 

cumplett da tuot la situaziun. Moderatur; che fo tuot que cun la vschinauncha da S-chanf? 

Anna Caprez; a seppara in ün tschert möd la populaziun pel mumaint. Allmain duos 

partidas, üna chi sto davous il silvicultur e la suprastanza cumünela, e l'otra chi metta in 

dumanda tuot l'agir intuorn il cas. Scha's discuorra cun la glieud da S-chanf as bada ed oda 

adüna darcho, chi's ho differentas istorgias, a nu's so pü che ed a chi crajer. La fiduzcha es 

craja eir ida a perder tar bgers düraunt ils ultims mais e per part ho la glieud simplamaing 

l'impreschiun, ch'as voul zuppanter qualchosa. Moderatur; dati in quel cas gia opposiziun? 

Anna Caprez; schi, nus vains udieu ch'in pochas uras sun gnidas insembel avuonda 

suottascripziuns per üna petiziun, quella pretenda apunta dapü transparenza in quist cas e cha 

eir il rapport d'examinaziun administrativ chi d'eira gnieu be publicho in singulas parts vegna 

uossa publicho aviertamaing. Moderatur; ed uossa, scu inavant? Anna Caprez; ria ... ad es 

da sparrer cha'I president cumünel piglia pusiziun in chosa, que cha fin uossa nun ho'I 

vuglieu fer, que güdess ad incleger l'agir da la suprastanza. Ad es eir da sperrer, cha'I cumün 

entra e tratta la petiziun chi vegn inoltreda. Que chi saro pü dificil uossa düraunt il temp da 

Corona cun termins. Ün prossem mez pussibel pudess forsa esser ün chi vain our da la 

populaziun in fuorma d'ün'iniziativa-chi so. 



Prosma actualited dals 03.04.2020 

Moderatur; nus vegnan uossa, vus vais udieu avaunt illas noviteds, il cas S-chanf vo in üna 

prosma runda. II silvicultur suspendo dess uossa surpiglier sieus Job illa resgia a S-chanf a 

partir dals 13 avrigl. Üna decisiun da la suprastanza cumünela. Üna prüma reacziun ho que 

do our da la populaziun in fuorma d'üna petiziun lantscheda, quella pretenda da 

numnedamaing dapü transparenza ed invista aint in ün rapport da l'examinaziun 

administrativa. RTR ho quel documaint brisant e Selina Camichel ho co ils detagls. Selina 

Camichel; las rintatschas notedas aint il rapport d'examinaziun ün document da 15 paginas, 

quella sun pesantas. I nu vo be per irregulariteds da documents da furniziun da laina, a 

manunchan eir quints ed eir cumprovas, cha'l raps cha'l silvicultur ho inchascho nu sun rivos 

i'ls drets mauns. II rapport muossa eir la supposiziun, cha'l silvicultur ho fat affers privats 

i'ls ans 2014 fin 2018, per part cun consentimaint a buocha dal president cumünel. Miss in 

dumanda vain eir tuot il meccanissem da controlla extern ed intern da la vschinauncha da S-

chanf. lls experts haun per que racumando, d'instrader ils pass giuridics necessaris. Que ho 

la nouva suprastanza eir fat cun surder tuot la documenta a la procura publica in schner. 

lmpü cussaglian ils experts, in lur rapport, da nu perder temp, siand cha'l prievel saja do 

cha'l involvos as abineschan e pudessan eir ter svanir cumprovas e documents cul temp. 

9. Ils schurnalists da Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) faun daspö october 2019 

üna campagna organiseda e discriminanta cunter il silvicultur e sia famiglia. La famiglia 

exista dal silvicultur, sia partenaria ed üna matta da 7 ans chi vo a scoulina. II recurrent po 

s'imaginer, ch'eir ün u l'oter schurnalist varo iffaunts in quel'eted, e po sgür immaginer, 

ch'üna simila experienza po ruiner üna fatscha riainta d'ün iffaunt chi d'eira cuntaint per tuot 

la vita. 

10. La Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) as fuorma adüna dapü sül nivel d'üna 

giazetta da di boulevard da la chesa da medias Ringier, numno Blick. Adonta cha'I Blick nu 

vain finanzcho tres taxas obligatoricas dad ün e minchün in Svizra, fo quel listess ün meglder 

schurnalissem scu la Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR). 

La Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) ho violo cuntinuedamaing la ledscha federela 

da radio e televisiun artichel 4, es ieu inavaunt cun sistem per desdrür cuntinuedamaing üna 

famiglia giuvna chi abita a S-chanf. La Radiotelevisiun Rumauntscha (RTR) ho violo cun 

sistem, cha'ls fats e'ls cas nu sun gnieus miss no realistics, cha'ls spectatuors vessan pudieu 

furmer svess ün'oppiniun. Dunque, tar la Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) as tratta 

in quist cas d'ün sistem organiso, chi fo fini tschertas persunas chi pejan taxas». 

B. Posiziun da RTR 

Flavio Bundi, schefredactur da RTR, ha priu posiziun enviers Vossa critica cun scriver dils 

30 d'avrel 2020 sco suonda: 

«Prezià signur Hess 

Cun Voss mail dals 22 d’avrigl 2020 supplitgais Vus da prender posiziun concernent 

l’opposiziun da X.Y. Gugent entrel jau en materia. 

• Pagina 4 giusut: '[...] ils schurnalists haun chanaliso l'opiniun dals spectatuors sün la 

vart dals adversaris chi haun violo differentas ledschas, dapü zieva'. 



RTR ha mess a lieu la communicaziun da medias tenor las directivas publicisticas da RTR 

(p.ex. princip d’objectivitad = Prinzip der Sachgerechtigkeit), quai cun rimnar emprimas 

reacziuns, tant da la populaziun (petiziun) sco er da la cumissiun da gestiun u da l’uffizi da 

vischnancas. Metter a lieu ina communicaziun da medias e dumandar suenter a moda critica 

tutgan tar las incumbensas centralas e principalas da schurnalistas e schurnalists, quai per 

promover la furmaziun libra da l’opiniun. Impurtant è da respectar il princip da fairness e da 

dar la pussaivladad a las persunas ed instituziuns involvidas da prender posiziun. Quest 

princip da 'audiatur et altera pars' è vegnì resguardà cun dumandar la posiziun da la 

vischnanca. La vischnanca n’ha dentant betg vulì prender posiziun en chaussa. 

• Pagina 5, cefra 4: 'La reportascha chi vain cotres criticheda es ün'influenza d'opiniun 

[...]. Güst quelo haun ils schurnalists da Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha, Selina 

Camichel, Dario Müller e Armon Schlegel violo tres tuot la reportascha'. 

La contribuziun dals 3-4-2020 tracta la petiziun ed il rapport administrativ. Tuts dus temas èn 

d’interess public e qua tras er relevants per nossa rapportaziun. RTR ha rapportà sin basa da 

fatgs. Tar la contribuziun ed er tar l’artitgel na vai betg per ina persuna. La protecziun da la 

sfera privata ed intima è adina dada, nums na vegnan betg numnads. La presumziun 

d’innocenza vegn anc ina giada accentuada en in citat a la fin da la contribuziun. Er tar quella 

contribuziun ha RTR respectà il princip 'audiatur et altera pars'. La vischnanca n’ha betg vulì 

prender posiziun. 

• Pagina 6/7, cefra 5: 'A vegnan publichedas differentas passedas dal rapport, chi sen-

tenzcha il selvicultur e cun que influenza quel rapport considerabelmaing eir l'opiniun 

dal spectatuors. Sper l'influenza da l'opiniun dals spectatuors as tratta quel rapport 

d'üna registraziun da la situaziun momentana cun pretaisas unilaterelas. Sün quel 

rapport preschanto da la Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) ho gieu il 

silvicultur, respectivmaing la rapreschantanta dal silvicultur la pussibilited da piglier 

pusiziun dals fats ed ils imbüttamaints. Eir quista pusiziun nu vain resguardeda dals 

schurnalists Selina Camichel, Dario Müller ed Armon Schlegel, unic per pudair 

influenzer l'opiniun dals spectatuors'. 

La contribuziun dals 3-4-2020 tracta la petiziun ed il rapport administrativ. Tuts dus temas èn 

d’interess public e qua tras er relevants per nossa rapportaziun. La rapportaziun dad RTR na 

sentenziescha betg il selvicultur. Ed er las passaschas citadas or dal rapport administrativ na 

sentenzieschan betg il selvicultur. Quai vegn er fatg transparent a la fin da la contribuziun cun 

menziunar la presumziun d’innocenza. Plinavant vegn fatg transparent dad RTR ch’i sa tracta 

da citats or dal rapport administrativ (Bericht der administrativen Untersuchung). 

Il princip 'audiatur et altera pars' è vegnì resguardà. La vischnanca da S-chanf n’ha betg 

prendì posiziun, tant en la funcziun sco superiura dal selvicultur sco er en sia funcziun sco 

possessura e responsabla da la Resgia ed er responsabla per l’uffizi forestal. 

• Pagina 7: 'Impü pretenda'I il schurnalist, cha sun avaunt maun sur 50 suottascripziuns 

tar la petiziun, que chi nu correspuonda cun la vardet. Tar la chanzlia cumünela es 

gnieu do gio la petiziun cun poch sur 40 suottascripziuns'. 

Quai è stada in’infurmaziun che RTR ha survegnì dals petiziunaris a temp inditgà. Nus 

n’avain era betg pudì lascharar verifitgar la cifra, cunquai che la vischnanca n’aveva betg anc 



la petiziun. La constituziun communala da S-chanf na pretenda betg ina quantitad fixa da 

suttascripziuns per ina petiziun, tuttina mussa la cifra ina tendenza. 

• Pagina 7, cefra 6: 'Dunque vain fatta la reportascha criticheda preschainta cun actas 

chi violeschan cleramaing l'oblig da discreziun da suprastants, uffiziants e 

collavuratuors actuels ed oriunds, que vela eir per zieva il temp d'uffizi'. 

Il rapport administrativ ch’è vegni fatg per incumbensa da la vischnanca è d’interess public 

ed uschia er relevant per nossa rapportaziun. La protecziun da nossas funtaunas è dentant 

impurtanta. 

• Pagina 7, cefra 8: 'La Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR), la schurnalista 

Anna Caprez provochescha ill'analisa chi'd es gnida transmissa i'I radio ils 03.04.2020 

„Actualited'' propuonind dafatta ün'iniziativa in chosa. Eir eo vain repetidamaing 

influenzo l'agir da la gruppaziun cunter la suprastanza cumünela da S-chanf e'I 

silvicultur. Impü metta la schurnalista in dumanda l'abilited dals commembers da la 

suprastanza da decider in chosa'. 

Per la rapportaziun schurnalistica stattan a disposiziun differentas variantas d’analisar e 

metter a lieu schabetgs ed istorgias. L’analisa porscha in agid d’orientaziun ed in agid da 

metter a lieu connexs cumplexs. Ella sa basa sin fatgs ed arguments ch’èn plausibels. 

L’analisa dad Anna Caprez vegn preschentada e fatga transparenta sco analisa e metta a lieu 

ils schabetgs sin basa da fatgs. Anna Caprez sa basa sin la constituziun communala (Artitgels 

15 e 17) e sin il rapport administrativ cun metter en dumonda l’abilitad da decider dals 

commembers da la suprastanza. La schurnalista n’exprima betg giavischs persunals, mabain 

sa basa sin la constituziun communala. 

• Pagina 10, cefra 9: 'Ils schurnalists da Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) 

faun daspö october 2019 üna campagna organiseda e discriminanta cunter il 

silvicultur e sia famiglia. La famiglia exista dal silvicultur, sia partenaria ed üna matta 

da 7 ans chi vo a scoulina. II recurrent po s'imaginer, ch'eir ün u l'oter schurnalist varo 

iffaunts in quel'eted, e po sgür immaginer, ch'üna simila experienza po ruiner üna 

fatscha riainta d'ün iffaunt chi d'eira cuntaint per tuot la vita'. 

RTR ha rapportà e vegn er a rapportar vinavant a moda e maniera equillibrada ed 

independenta tenor la concessiun e nossas reglas publicisticas. La protecziun da la sfera 

intima e privata è vegnida resguardada da tut temp en la rapportaziun davart ils schabetgs a S-

chanf. Plinavant avain nus resguardà il princip dad 'audiatur et altera pars' ed avain empruvà 

pliras giadas da laschar vegnir a pled a las persunas pertutgadas. 

• Pagina 10, giusut: 'La Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) ho violo 

cuntinuedamaing la ledscha federela da radio e televisiun artichel 4, es ieu inavaunt 

cun sistem per desdrür cuntinuedamaing üna famiglia giuvna chi abita a S-chanf. La 

Radiotelevisiun Rumauntscha (RTR) ho violo cun sistem, cha'ls fats e'ls cas nu sun 

gnieus miss no realistics, cha'ls spectatuors vessan pudieu furmer svess ün'oppiniun. 

Dunque, tar la Radiotelevisiun Svizra Rumauntscha (RTR) as tratta in quist cas d'ün 

sistem organiso, chi fo fini tschertas persunas chi pejan taxas'. 

RTR ha rapportà e vegn er a rapportar vinavant a moda e maniera equillibrada ed 

independenta tenor la concessiun e nossas reglas publicisticas. La protecziun da la sfera 



intima e privata è vegnida resguardada da tut temp en la rapportaziun davart ils schabetgs a S-

chanf. Plinavant avain nus resguardà il princip dad 'audiatur et altera pars' ed avain empruvà 

pliras giadas da laschar vegnir a pled a las persunas pertutgadas. 

Qua tras refusesch jau las inculpaziuns envers RTR. Nus vegnin er en l’avegnir a porscher in 

schurnalissem da qualitad – independent, equilibrà e fair». 

C. Posiziun dil post da mediaziun 

1. Funcziun e competenza dil post da mediaziun 

Avon ch'jeu mondel en sin Vossas reclamaziuns para a mi ina remarca preliminara dad esser 

indicada: Il post da mediaziun ha sulettamein la funcziun dad examinar, sche ina emissiun 

redacziunala violescha art. 4, 5 ni 5a LRTV ni sch'ei tracta d'ina refusada dil access al 

program tenor art. 91 al. 3 lit. b LRTV. Quei fa el denter auter cun risguardar duidamein 

l'autonomia da program che revegn als emitturs (cf. Pierre Rieder, Die Unabhängige Be-

schwerdeinstanz für Radio und Fernsehen und ihre Rechtsprechung, en: Unabhängige 

Beschwerdeinstanz für Radio und Fernsehen UBI [ed.], Berna 2014, Zwischen 

Medienfreiheit und Publikumsschutz, p. 63). Il motiv persuenter ei quel che art. 93 al. 3 da la 

Constituziun federala ed art. 6 al. 2 LRTV garanteschan als emitturs l'autonomia da program. 

Quella autonomia cuntegn era la libertad d'eleger in tema d'ina emissiun e d'elaborar siu 

cuntegn. 

Il post da mediaziun ha buca da far ina controlla da qualitad. El ei era buca l'emprema 

instanza d'ina dertgira. Il post da mediaziun ha cun auters plaids tenor art. 93 al. 2 LRTV 

negina cumpetenza da decider ni da dar instrucziuns. El sa sulettamein mediar denter las 

partidas ni rapportar sias ponderaziuns (art. 93 al. 1 e 3 LRTV). 

2. Object dalla reclamaziun  

Object dalla reclamaziun tier il post da mediaziun ein las emissiuns Telesguard e las 

reportaschas (radio e pagina d'internet) dad RTR dals 2 d'avrel sco era dals 3 d'avrel 2020 

concernent «return dal selvicultur dispensà» e «return dal selvicultur despensà sveglia 

dumandas». 

3. Consideraziuns generalas 

Tenor art. 4 al. 1 LRTV ston tut las emissiuns d'in program da radio u televisiun observar ils 

dretgs fundamentals. Las emissiuns ston respectar en spezial la dignitad humana ed astgan 

esser ni discriminontas, ni contribuir a rassissem, ni periclitar la morala publica, ni glorificar 

u minimalisar violenza. 

Tenor art. 4 al. 2 LRTV ston emissiuns redacziunalas cun in cuntegn informativ mussar ils 

fatgs ed ils eveniments en moda objectiva, aschia ch'il publicum po seformar in'atgna 

opiniun. Vestas persunalas e commentaris ston esser reconuschibels sco tals . 

Per la dertgira federala datti da principi negins temas che savessen buca vegnir presentai – 

eventualmein era a moda provocativa ni polemica (sentenzia dalla dertgira federala dils 8 da 

november 2011, 2C_710/2010 consideraziun [cons.] 3.2., publicau en: Decisiun dil Tribunal 

federal [DTF] 137 I 345). 



La dertgira federala ha formulau quei cun ils suandonts plaids: «Die gesetzlichen 

Programmbestimmungen schliessen weder Stellungnahmen und Kritiken noch den 

'anwaltschaftlichen Journalismus' aus, bei dem sich der Medienschaffende zum Vertreter 

einer bestimmten These macht; auch in diesem Fall muss aber die Transparenz [...] gewahrt 

bleiben [...]. Grundsätzlich gibt es kein Thema, das einer - allenfalls auch provokativen und 

polemischen - Darstellung am Fernsehen entzogen wäre. Dem Zuschauer soll jedoch nicht 

durch angeblich objektive, tatsächlich aber unvollständige Fakten die Meinung bzw. Ansicht 

des Journalisten als (absolute) Wahrheit und eigene Überzeugung suggeriert werden» 

(sentenzia dalla dertgira federala dils 20 d'october 2016, 2C_383/2016, cons. 2.3). 

Ina contribuziun astga tut en tut buca haver in effect manipulativ. Quei ei il cass, sch'ella 

informescha incorrectamein igl aspectatur maioren e sche quel sa buca pli far in agen maletg 

a maun dallas informaziuns survegnidas, perquei che la televisiun ni il radio ni la pagina 

d'internet zuppenta circumstanzas essenzialas ni inscenescha «historias» (sentenzia dalla 

dertgira federala dils 6 d'avrel 2011, 2C_664/2010, cons. 2.1.2). En quei risguard discuoran 

ins digl aschinumnau principi d'objectivadad («Sachgerechtigkeitsgebot»; cf. era sentenzia 

dalla dertgira federala dils 18 da november 2011, 2C_710/2010, cons. 3.1 e 3.2, publicau en: 

DTF 137 I 345; Pierre Rieder, Die Unabhängige Beschwerdeinstanz für Radio und Fernsehen 

und ihre Rechtsprechung, en: Unabhängige Beschwerdeinstanz für Radio und Fernsehen UBI 

[ed.], 2014, Zwischen Medienfreiheit und Publikumsschutz, p. 64 ss.). 

Il principi d'objectivadad ei violaus, sch'ei vegn suggeriu agl aspectatur tras fatgs 

apparentamein objectivs, effectivamein denton incumplets, che l'opiniun resp. la vesta dil 

schurnalist seigi la verdad (absoluta). In maletg objectiv sa oravontut era esser nunpusseivels, 

sche fatgs essenzials vegnan zuppentai (DTF 137 I 340 cons. 3.1 p. 344 s.; sentenzias 

2C_255/2015 digl 1. da mars 2016 cons. 4.2; 2C_494/2015 dils 22 da december 2015 cons. 4; 

2C_321/2013 dils 11 d'october 2013 cons. 2.2, buca publicau en DTF 139 II 519 ss.). En quei 

connex sclaudan las disposiziuns legalas da program ni posiziuns e criticas ni il 

«schurnalissem d'advocatura», nua ch'il collaboratur dallas medias daventa represchentant 

d'ina certa tesa; era en gliez cass sto la transparenza el senn explicau denton esser garantida 

(DTF 137 I 340 cons. 3.2 p. 345; sentenzia 2C_862/2008 digl 1. da matg 2009 cons. 5). Las 

necessitads dall'adequatadad e digl equiliber sco criteris dall'objectivadad astgan en quei 

connex buca vegnir applicai a moda talmein stretga che la libertad schurnalistica e la 

spontanadad van a piarder (DTF 131 II 253 cons. 2.3 p. 257 s.). Il principi d'objectivadad 

pretenda pia buca che tut ils puncts da vesta vegnien presentai qualitativamein e 

quantitativamein a moda dil tuttafatg equivalenta; decisiv ei ch'igl aspectatur sappi 

percorscher che e con lunsch in meini ei dispiteivels (cf. sentenzia dalla dertgira federala dils 

12 d'october 2009, 2C_291/2009 cons. 4.1; DTF 131 II 253 cons. 2.2 p. 257). 

Sbagls en puncts secundars ed imperfecziuns redacziunalas, ch'ein buca adattai d'influenzar 

essenzialmein l'impressiun generala da l'emissiun, ein buca relevants arisguard il dretg da 

program (cf. sentenzia 2C_386/2015 dils 9 da matg 2016 cons. 2.2; decisiun dalla autoritad 

independenta da recuors davart radio e televisiun, AIRR, dils 15 da december 2017 cons. 6). 

La dimensiun dalla diligenza necessaria dependa dallas circumstanzas, cunzun dil caracter e 

dallas atgnadads dall'emissiun sco era dalla presavida respectiva dil public (sentenzia dalla 

dertgira federala dils 6 d'avrel 2011, 2C_664/2010, cons. 2.1.2; DTF 134 I 2 cons. 3.3.1 p. 6 

s.). 

http://relevancy.bger.ch/php/aza/http/index.php?lang=de&type=highlight_simple_query&page=2&from_date=&to_date=&sort=relevance&insertion_date=&top_subcollection_aza=all&query_words=Sachgerechtigkeitsgebot&rank=0&azaclir=aza&highlight_docid=atf%3A%2F%2F137-I-340%3Ade&number_of_ranks=0#page340
http://relevancy.bger.ch/php/aza/http/index.php?lang=de&type=highlight_simple_query&page=2&from_date=&to_date=&sort=relevance&insertion_date=&top_subcollection_aza=all&query_words=Sachgerechtigkeitsgebot&rank=0&azaclir=aza&highlight_docid=atf%3A%2F%2F139-II-519%3Ade&number_of_ranks=0#page519
http://relevancy.bger.ch/php/aza/http/index.php?lang=de&type=highlight_simple_query&page=2&from_date=&to_date=&sort=relevance&insertion_date=&top_subcollection_aza=all&query_words=Sachgerechtigkeitsgebot&rank=0&azaclir=aza&highlight_docid=atf%3A%2F%2F137-I-340%3Ade&number_of_ranks=0#page340
http://relevancy.bger.ch/php/aza/http/index.php?lang=de&type=highlight_simple_query&page=2&from_date=&to_date=&sort=relevance&insertion_date=&top_subcollection_aza=all&query_words=Sachgerechtigkeitsgebot&rank=0&azaclir=aza&highlight_docid=atf%3A%2F%2F131-II-253%3Ade&number_of_ranks=0#page253
http://relevancy.bger.ch/php/aza/http/index.php?lang=de&type=highlight_simple_query&page=2&from_date=&to_date=&sort=relevance&insertion_date=&top_subcollection_aza=all&query_words=Sachgerechtigkeitsgebot&rank=0&azaclir=aza&highlight_docid=atf%3A%2F%2F131-II-253%3Ade&number_of_ranks=0#page253


Pli delicats ch'in tema ei e pli aultas pretensiuns ch'ins sto far a sia realisaziun publicistica 

(sentenzia dalla dertgira federala dils 6 d'avrel 2011, 2C_664/2010, cons. 2.1.3). 

Il post da mediaziun controllescha, sch'ils fatgs e las opiniuns intermediai ella emissiun 

dattan agl aspectatur/auditur/lectur in maletg aschi verdeivel sco pusseivel davart in fatg ni in 

tema, aschia ch'el sa formar libramein in agen meini («freie Meinungsbildung») en caussa 

(cf. DTF 137 I 340 cons. 3.1 p. 344 s.) 

Decisiv ei en tutta cass la vesta generala («Gesamtbild») dad ina emissiun resp. dad ina 

resumada online 

4. Consideraziuns specificas 

Per mei setschentan en connex cun il principi d'objectivadad (cf. cefra 3) el cass concret 

cunzun las suandontas treis damondas: 

1. Ha RTR influenzau l'opiniun dil publicum en las emissiuns Telesguard e las 

reportaschas (radio e pagina d'internet) dals 2 d'avrel sco era dals 3 d'avrel 2020 

concernent «return dal selvicultur dispensà» e «return dal selvicultur despensà sveglia 

dumandas»? 

2. Ein las emissiuns Telesguard e las reportaschas numnadas sut cefra 1 stadas 

discriminontas, surtut enviers il selvicultur e sia famiglia? 

3. Ha RTR respectau il principi publicistic digl equiliber («audiatur et altera pars») 

en las emissiuns Telesguard e las reportaschas numnadas sut cefra 1? 

La circumstanza ch'il «cass S-chanf» cuntegn ina dimensiun politica e ch'el ei plinavon 

cargaus emoziunalmein ei impurtonta. Per quei motiv pretenda ina contribuziun en caussa 

ina diligenza particulara. 

4.1. Telesguard e reportascha dals 2 d'avrel 2020 

Sin la pagina d'internet ha RTR citau ord la comunicaziun a las medias dals 2 d'avrel 2020 

da la suprastonza communala da S-chanf. Quella seigi vegnida a la conclusiun ch'il 

selvicultur dispensà duei turnar sco menader da la resgia e la deponia Bos-chetta Plauna. 

RTR ha menzionau ch'il president communal da S-chanf, Riet Campell, vegli buca prender 

posiziun en caussa. Il motiv seigi ch'ei sa tracti d'in tema delicat. 

Vinavon ha RTR scret ch'ei detti ina emprema reacziun sin l'agir da la suprastonza 

communala en fuorma d'ina petiziun lantschada ord la populaziun da S-chanf. Quella pretendi 

dapli transparenza tier l'examinaziun interna concernent las parts dil rapport administrativ 

ch'eran vegnidas publicadas il december 2019. Stut da questas novas seigien era il commem-

bers da la cumissiun da gestiun. Era els seigien vegni infurmai el medem mument sco las 

medias cun la communicaziun uffiziala da la vischnaunca davart la re-installaziun dil 

selvicultur. 

Plinavon ha RTR mirau anavos sin igl atun 2019 e scret ch'il selvicultur seigi vegnius 

dispensaus ad intermim pervia da supposiziuns d'irregularitads en la gestiun forestala. En il 

fratemp seigi en vigur ina inquisiziun penala encunter la persuna dil selvicultur, quei tenor 

informaziuns da la procura publica. 



El Telesguard dals 2 d'avrel 2020 ha RTR orientau che la suprastonza communala da S-

chanf hagi decidiu che il selvicultur dispensau duegi turnar en uffezi. La vischnaunca drovi 

tenor agens plaids il selvicultur. Ultra da quei ha RTR rimnau empremas reacziuns ton da la 

populaziun da 

S-chanf (petiziun per dapli transparenza el cass) sco era da la cumussiun da gestiun com-

munala, dal uffezi da vischnauncas e dal uffezi forestal cantonal. 

Miu meini: 

La comunicaziun sin la pagina d'internet sco era il Telesguard dals 2 d'avrel 2020 ein 

informativs ed objectivs. RTR ha buca mo publicau in ad in la comunicaziun da la 

vischnaunca da S-chanf. Anzi, RTR ha dumandau suenter a moda critica e fatg cun auters 

plaids in schurnalissem da retscherca. Quei s'auda tier las incumbensas centralas da 

schurnalists per promover la formaziun libra da l'opiniun da mintga aspectatur e lectur. Ultra 

da quei ei la transparenza adina stada garantida. 

RTR ha era dau la pusseivladad a las persunas ed instituziuns involvadas da prender posiziun. 

Quei principi da «audiatur et altera pars» ei vegniu risguardaus cun dumandar la posiziun da 

la vischnaunca. Quella ha denton buca vuliu prender posiziun en caussa. 

Fazit: RTR ha cun il Telesguard dals 2 d'avrel 2020 e la publicaziun sin la pagina d'internet 

dil medem datum sur il medem tema buca violau il principi d'objectivadad. 

4.2. Telesguard e reportaschas dals 3 d'avrel 2020 

Sin la pagina d'internet ha RTR menzionau ch'il fatg che S-chanf continueschi la 

collaboraziun cun il selvicultur dispensau procuri per segns da damonda. Sper la petiziun 

lantschada da la populaziun da S-chanf che pretendi dapli transparenza en caussa seigi RTR 

ussa en possess dil rapport administrativ che seigi atgnamein buca accessibels per la publi-

citad. 

RTR citescha verbalmein diversas passaschas or quei rapport. Adina scriva RTR en moda 

transparenta che ei se tracta dad in «extract dal rapport d'examinaziun administrativ». 

Plinavon menzionescha RTR ch'il president communal da S-chanf, Riet Campell, hagi buca 

vuliu prender posiziun en caussa. 

A la fin scriva RTR che la populaziun da S-chanf pretendi ina communicaziun aviarta. 

Perquei hagien ils habitonts lantschau ina petiziun che pretenda dapli transparenza in il cass. 

Il Telesguard dals 3 d'avrel 2020 tracta oravontut la petiziun ed il rapport administrativ. 

RTR ha rimnau empremas reacziuns ton da la populaziun (petiziun) sco era da la cumussiun 

da gestiun e dal uffezi da vischnauncas. Plinavon ha RTR citau diversas gadas ord il rapport 

administrativ d'in biro incumbensau e fatg transparent che quei rapport seigi buca publics e 

ch'ei tracta da citads ord quei rapport. RTR ha mai numnau il num sil selvicultur. Tenor RTR 

ha la vischnaunca da S-chanf buca vuliu prender posiziun. Era hagi la vischnaunca buca vului 

dir sche alla vegli far public il rapport ni buca. 

Ellas novitads dals 3 d'avrel 2020 ha RTR citau diversas passaschas ord il rapport 

administrativ senza numnar il num dil selvicultur e senza commen-tar il rapport 



administrativ. Ultra da quei ha RTR detg che la nova suprastonza da la vischnaunca da S-

chanf hagi surdau ils documents al la procura publica. 

Anna Caprez, redactura Engiadina, ha fatg ils 3 d'avrel 2020 ina analisa. Ella ha denter 

auter informau che la veglia suprastonza ha dispensau il selvicultur e che la nova suprastonza 

ha decidiu d'occupar vinavon il selvicultur. Ultra da quei ha Anna Caprez analisau la 

situaziun ella vischnaunca da S-chanf. 

Miu meini: Ton la petiziun sco era il rapport administrativ ein d'interess public. RTR ha 

rapportau sin fundament da fatgs. La sfera privata ei adina vegnida risguardada; nums ein 

buca vegni numnai. RTR ha suttastrihau la presumziun d'innocenza. L'analisa (per part era 

critica) da Anna Caprez ei vegnida communicada per in e scadin en moda transparenta sco sia 

opiniun personala. L'analisa resp. la vesta persunala da Anna Caprez era cun auters plaids 

renconuschibels sto tala el senn da art. 4 al. 2 LRTV. Anna Caprez ha era detg che il 

president communal vuleva buca prender posiziun en caussa. RTR ha cun quei era respectau 

il principi «audiatur et altera pars». 

Fazit: RTR ha cun il Telesguard dals 3 d'avrel 2020 e cun las reportaschas (pagina d'internet 

e radio) dil medem datum sur il medem tema buca violau il principi d'objectivadad. 

4.3. Mo agl ur: S'avischina RTR adina dapli sil nivel dalla gazetta da boulevard « Blick 

» ? 

Mo agl ur lessel jeu aunc remarcar il suandont: Vossa critica generala che RTR «as fuorma 

adüna dapü sül nivel d'üna giazetta da boulevard da la chesa da medias Ringier, numno 

Blick»[3] saiel jeu buca cundivider. Tenor miu meini ha era RTR ina obligaziun 

schurnalistica da retschercar ils fatgs ed era dad analisar en fuorma transparenta e critica 

quei che schabegia en tiara romontscha. 

D. Recapitulaziun da mias consideraziuns 

RTR ha buca cunterfatg al principi d'objectivadad ni en il Telesguard dals 2 d'avrel ni en 

il Telesguard dals 3 d'avrel 2020 concernent «return dal selvicultur dispensà» e «return dal 

selvicultur despensà sveglia dumandas». Quella constataziun vala era per las reportaschas 

(radio e pagina d'internet) dils medems datums sur il medem tema. 

E. Rapport final 

Tier il scriver avon maun setracta ei da miu rapport el senn dalla Lescha federala davart 

radio e televisiun. 

F. Instrucziun giuridica (Art. 94 e 95 LRTV) 

Recuors encunter l'emissiun contestada sa vegnir inoltraus enteifer 30 gis dapi l'entrada dal 

rapport dal post da mediaziun tier l'Autoritad independenta da recuors davart radio e 

televisiun (AIRR). 

Il dretg da recuors han persunas cun ina stretga relaziun cun l'object da l'emissiun contestada. 

In tal status da pertuccadad ei per regla avon maun, sch'ina persuna ei vegnida menziunada en 

l'emissiun contestada ni sche l'emissiun ei se referida a la persuna en in'autra moda. 



Il dretg da recuors han era persunas che inoltreschan ina reclamaziun suttascritta da silmeins 

20 persunas che han 18 onns ni dapli e disponan dil dretg da burgheis svizzer ni d'ina 

permissiun da domicil ni da dimora (plogn popular). Il recuors sto cuntener il prenum, il num, 

l'adressa, la data da naschientscha e la suttascripziun da questas persunas. Ina relaziun parti-

culara cun l'object da l'emissiun ei en quei cass buca necessaria. 

Al recuors en scret che sto cuntener in'argumentaziun ei d'aschunscher il rapport dil post da 

mediaziun. L'adressa postala: Autoritad independenta da recuors davart radio e televisiun, 

Christoffelgasse 5, 3003 Berna). In simpel e-mail tonscha buca. Informaziuns co inoltrar 

recuors a moda electronica chatteis Vus sin la pagina-web da l'AIRR 

(http://www.ubi.admin.ch). 

Cordials salids 

Dr. iur. Toni Hess, mediatur 

 

[1] Observaziun T. Hess: Telesguard dals 3 d'avrel 2020. 

[2] Accentuau tras T. Hess. 

[3] Pagina 10 da «L'opposiziun da program». 

 

http://www.ubi.admin.ch/

